Sollicitatieprocedure

Wat leuk; je hebt een interessante vacature gezien en wilt graag bij ons komen werken! Een heldere en eerlijke sollicitatieprocedure vinden wij belangrijk bij Gemeente Alphen aan den Rijn. We volgen daarom bij onze sollicitatieprocedure de normen uit de Sollicitatiecode 2020 van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement (NVP). We leggen je graag uit hoe onze procedure er uitziet zodat je weet wat je in iedere fase kan verwachten.

Stap 1: solliciteren

Solliciteren doe je eenvoudig via de sollicitatieknop in de vacaturetekst. Als je daarop klikt, kom je in een sollicitatieformulier dat je kunt invullen. Je ontvangt direct een ontvangstbevestiging van je sollicitatie met informatie over de verdere procedure.

Stap 2: door of niet door?

Na de sluitingsdatum worden alle sollicitaties beoordeeld door de selectiecommissie. Deze commissie bestaat uit de teamleider en één of enkele toekomstige collega’s. Je ontvangt doorgaans binnen twee weken na de sluitingsdatum bericht of je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, wordt afgewezen of dat we je als reserve-kandidaat graag nog even ‘in portefeuille willen houden’. Een selectieprocedure bestaat over het algemeen uit twee gesprekken.

Stap 3: het eerste sollicitatiegesprek

Als je wordt uitgenodigd voor een 1e sollicitatiegesprek, dan nemen we meestal telefonisch contact met je op voor het maken van een afspraak. In de bevestiging die je vervolgens per mail krijgt, staat informatie over datum, tijdstip, plaats en duur van het gesprek en wie je gesprekspartners zijn.
Nadat alle kandidaten op gesprek geweest zijn, informeren we je of je wordt uitgenodigd voor een 2e gesprek, wordt afgewezen of dat we je als reserve-kandidaat graag nog even ‘in portefeuille willen houden’.

Stap 4: het tweede sollicitatiegesprek

In de uitnodiging voor het 2e sollicitatiegesprek vind je ook weer alle relevante informatie over datum, tijdstip, plaats, duur van het gesprek en wie je gesprekspartners zijn. Het tweede gesprek is bedoeld om nader in te gaan op zaken die in het eerste gesprek zijn opgevallen, dan wel onvoldoende zijn besproken.

Als we je uitnodigen voor een 2e gesprek, bespreken we ook met je of we referenties op willen vragen. We nemen meestal voor het 2e gesprek contact op met de referenten die je hebt opgegeven. Na de 2e gespreksronde weten wij meestal wie we graag als onze nieuwe collega willen verwelkomen. We informeren alle kandidaten die voor een 2e gesprek geweest zijn telefonisch over onze keuze.

En dan

Als de keuze op jou is gevallen én als jij ook nog steeds graag bij ons wilt komen werken, dan maken we afspraken over het verdere traject. Als een assessment onderdeel uitmaakt selectieprocedure, dan wordt hiervoor een afspraak ingepland. Daarna volgt een arbeidsvoorwaardengesprek.

Stap 5a: assessment

Een assessment kan onderdeel uitmaken van de selectieprocedure. Als dit het geval is, vermelden wij dit in de vacaturetekst.
Wij werken met een vast assessmentbureau. Je krijgt vooraf alle benodigde informatie over het assessment, zoals datum, tijdstip, plaats en duur van het assessment. Na afloop van het assessment ontvang je een korte terugkoppeling. De assessmentrapportage volgt binnen enkele dagen en wordt met jou besproken door het assessmentbureau. Daarna stuurt het assessmentbureau de rapportage aan ons, maar alleen als je hier toestemming voor hebt gegeven.

Stap 5b: arbeidsvoorwaardengesprek

Je ontvangt een uitnodiging voor het arbeidsvoorwaardengesprek met informatie over documenten die je mee dient te nemen, zoals een legitimatiebewijs en relevante diploma’s. Ook ontvang je diverse formulieren om alvast in te vullen. Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek worden afspraken gemaakt over de datum waarop je bij ons start en jouw arbeidsvoorwaarden, zoals je salaris en arbeidsduur.

Stap 6: VOG en arbeidsovereenkomst

Zijn we er in het arbeidsvoorwaardengesprek uitgekomen? Dan vragen wij digitaal een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor jou aan. Jij ontvangt hiervan bericht per e-mail met het verzoek deze aanvraag aan te vullen en in te dienen. De kosten van de aanvraag van je VOG kan je bij ons declareren; deze kosten ontvang je dan bij je eerste salarisbetaling van ons terug.

Stuur je VOG aan ons door zodra je deze ontvangt. Dan kunnen we jouw arbeidsovereenkomst in orde maken en naar je toe sturen. Deze hoef je vervolgens alleen nog maar getekend naar ons terug te sturen.

Van harte welkom bij Gemeente Alphen aan den Rijn!

Reserve-kandidaten

Als reserve-kandidaat kan je gedurende de selectieprocedure alsnog uitgenodigd worden voor een selectiegesprek. Als dat niet het geval is, dan ontvang je hier aan het einde van de selectieprocedure netjes bericht over.

Vragen tijdens je sollicitatieprocedure

Op elk moment in de sollicitatieprocedure zijn wij bereikbaar voor vragen. Gebruik het contactformulier op deze site om je vragen te stellen.

Solliciteren per post

Wil of kun je ons online sollicitatieformulier niet gebruiken? Stuur dan je sollicitatiebrief met cv aan:

Gemeente Alphen aan den Rijn
T.a.v. P&O-Informatiepunt
Postbus 13
2400 AA  Alphen aan den Rijn

Dit kan enige vertraging opleveren in de ontvangst van je sollicitatie, maar heeft geen invloed op je kansen op de baan.

Klachten?

We doen ons uiterste best om iedere sollicitatieprocedure zorgvuldig te laten verlopen volgens de beschreven procedure en alle kandidaten tijdig te informeren over het proces. Vind je dat we in strijd met de sollicitatieprocedure hebben gehandeld? Dan kan je hier een klacht over indienen via het contactformulier op deze site. Je ontvangt schriftelijk reactie van ons op je klacht. Is je klacht terecht, dan stellen we uiteraard alles in het werk om herhaling in de toekomst te voorkomen.