Iedere medewerker heeft een thuisteam met vakcollega’s en een eigen teamleider. Vanuit je thuisteam werk je aan onze dienstverlening en uitvoering van gemeentelijke taken. De managers dienstverlening geven leiding aan alle teams.
Daarnaast werkt onze organisatie in opgaven: tien maatschappelijke vraagstukken waar weer allerlei deelprojecten onder vallen. We hebben bijvoorbeeld een opgave 'digitalisering' en een opgave 'klimaat en duurzaamheid'. Iedere opgave heeft een opgavemanager. Medewerkers uit verschillende teams werken samen aan deze opgaven, met hun thuisteam als basis.
Onze leidinggevenden werken volgens de principes van ‘dienend leiderschap’. De verantwoordelijkheid voor de inhoud van het werk ligt bij onze medewerkers; zij zijn professional op hun vakgebied. Leidinggevenden zorgen dat medewerkers de aandacht en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Onze leidinggevenden zorgen dat medewerkers zich kunnen ontwikkelen en zorgen voor een werkklimaat waarin innovatie en experimenteren de ruimte krijgen.
Bij Gemeente Alphen aan den Rijn werken zo'n 900 collega's, waarvan net iets meer vrouwen dan mannen. De gemiddelde leeftijd binnen onze organisatie ligt op 48,5 jaar.